Dalam mencari keredhaan Ilahi, dalam merayu agar diri dilimpahkan dengan nikmat hidayah. Maka seseorang itu perlu sedar, sesuatu yg berharga itu tidak akan diperoleh dengan mudah. Kita semestinya akan diuji. Allah ingin melihat kesabaran hambaNya, samaada adakah kita kecewa lantas berputus asa? atau perjuangan kita ini sebagai bukti kesetiaan kita kpdNya, menyerahkan urusan hidup ini bulat-bulat kpd Allah setelah berusaha serta yakin akan pertolongan Dia pasti datang.

Wahai diri, terus bersabar dalam merentasi hidup. Allah tidak pernah membebankan hamba2 Nya. Diberikan ujian itu adalah sebagai sebuah "RAHMAT" utk menaikkan taraf iman kita kedalam peringkat yg lebih tinggi insyaAllah

“Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)

“Dan sesungguhnya Kami akan memberikan sesuatu percubaan kepada kamu, seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan…” (Surah al-Baqarah, ayat 155)

“Ia berkata: Hanya kepada Allah kesusahan, keresahan dan keperihanku ini aku adukan.” (Surah Yusuf, ayat 86)

“Sangat mengagumkan kepada seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin: jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan ia bersabar, maka sabar itu lebih baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)


HasbunAllah wa ni'mal wakil..

mencintai kalian,
6.30 a.m
Algeciras, Andalucia, Spain


This entry was posted on Sunday, December 18, 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin